Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Retailbeleggers verliezen $17 miljard door BTC bedrijven als Metaplanet

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
bitcoin treasury losses
bitcoin treasury losses

Een nieuwe analyse van 10X Research werpt een kritisch licht op de manier waarop beleggers de afgelopen jaren indirect in Bitcoin stapten. Volgens het rapport zijn retailbeleggers gezamenlijk maar liefst $17 miljard kwijtgeraakt door te investeren in digitale asset bedrijven zoals Metaplanet en Michael Saylor’s Strategy. Deze zogenaamde Bitcoin treasury firms verkochten aandelen tegen forse premies, ver boven de waarde van hun daadwerkelijke crypto reserves. Die aanpak heeft nu een stevige nasleep.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Van magische waarderingen naar harde realiteit

De werkwijze van deze bedrijven was simpel maar riskant: aandelen uitgeven tegen een premie, met dat geld Bitcoin kopen, en herhalen. Zo kon Metaplanet met slechts $1 miljard aan BTC tijdelijk stijgen naar een beurswaarde van $8 miljard. Inmiddels is dat gedaald naar $3,1 miljard, terwijl het bedrijf nog $3,3 miljard aan Bitcoin in bezit heeft. Die daling betekent voor aandeelhouders een verlies van bijna $5 miljard, terwijl Metaplanet zelf dus wél BTC wist binnen te halen. De analisten noemen het “een prestatie die applaus verdient, maar ten koste ging van de investeerders.”

⚡️10x RESEARCH: “THE AGE OF FINANCIAL MAGIC IS ENDING” Digital Asset Treasuries saw NAVs collapse after years of “paper wealth” illusions — retail lost billions while firms like Metaplanet turned inflated valuations into real $BTC .

— Coin Bureau (@coinbureau) · October 18, 2025

Tijd voor een nieuw model

De onderzoekers van 10X stellen dat het tijd is dat Bitcoin treasury bedrijven stoppen met het kopen van BTC tegen kunstmatig opgeblazen NAV’s. In plaats daarvan zouden ze meer moeten opereren als arbitrage gedreven vermogensbeheerders. Dit zou de speculatieve elementen van hun model verminderen, maar zorgt voor een stabieler bedrijfsmodel. Volgens het rapport kunnen de slimmere spelers in deze sector dan nog altijd tussen de 15% en 20% rendement per jaar genereren.

Retailbeleggers zijn de dupe

Het rapport legt vooral de nadruk op de verliezen voor gewone beleggers, die in feite te veel hebben betaald voor hun Bitcoin exposure. Volgens 10X hebben nieuwe aandeelhouders tot wel $20 miljard overbetaald. Nu de aandelenkoersen zijn ingezakt, blijven zij achter met forse verliezen. Zoals Bloomberg meldt, lijken de dagen van magische winsten via beursgenoteerde Bitcoin voertuigen voorbij. De bedrijven die willen overleven, zullen hun strategie moeten aanpassen aan de realiteit van de markt.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Bitcoin Nieuws

Meer nieuws ›