Justitie haalt $15 miljard aan Bitcoin binnen bij zaak rond Prince Group
De Amerikaanse overheid bezit nu meer Bitcoin dan welke partij dan ook, behalve MicroStrategy. Dankzij een megavangst van 127.271 BTC stijgt de officiële reserve van de VS met maar liefst 64% in één klap. De waarde van deze voorraad komt nu overeen met zo’n 3,5% van de Amerikaanse goudreserve in dollarwaarde. Sinds maart bewaart het ministerie van Financiën geconfisqueerde crypto activa als onderdeel van een nieuwe digitale strategische reserve. Die wordt niet verkocht, maar vastgehouden als “digitaal hard geld”.
De coins komen voort uit een grote inbeslagname die draait om Chen Zhi, voorzitter van het Cambodjaanse Prince Holding Group. Hij wordt verdacht van grootschalige online fraude, waaronder “pig butchering” scams, illegale goksites en crypto witwas netwerken. Het gaat hier om de grootste crypto inbeslagname ooit door de Amerikaanse justitie, met een geschatte waarde van bijna $15 miljard.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Gehackte wallets of slim plan?
Opmerkelijk is dat het merendeel van de geconfisqueerde BTC afkomstig is van wallets die eerder gelinkt werden aan een hack in 2020 bij het Chinese miningbedrijf LuBian. Destijds zou een softwarefout met de bijnaam “Milk Sad” duizenden BTC kwetsbaar hebben gemaakt. Toch blijkt uit nieuwe documenten dat Chen zelf de seed phrases en wallet adressen zou hebben beheerd. Dit roept vragen op: ging het wel om een hack, of was het een bewuste zet om crimineel geld te verstoppen of belastingvoordelen te claimen?
Hoewel de wallets identiek zijn aan die uit het LuBian lek, bevatte het gros daarvan destijds nauwelijks nog BTC. De bulk van de Bitcoin zat in andere wallets die volgens on-chain analyse gelinkt zijn aan dezelfde groep. LuBian is niet officieel aangeklaagd en ontbreekt in de sanctielijst van de Amerikaanse autoriteiten. Dat maakt de situatie juridisch vaag, maar de Amerikaanse staat lijkt weinig zin te hebben om $15 miljard terug te geven aan een mogelijk Chinese partij in een tijd waarin de relaties met Beijing bekoeld zijn.
Amerikaanse staat wordt Bitcoin holder
Wat begon als een poging om illegale crypto te traceren, eindigt nu als een strategische zet van de overheid. De federale autoriteiten verkopen hun Bitcoin niet langer, maar slaan het op als buffer naast het goud. Dit volgt op een executive order van president Trump op 6 maart. Justitie is dus niet alleen bezig met handhaving, maar wordt nu ook een serieuze speler in de crypto wereld. De ironie is groot: Bitcoin, ooit bedoeld als rebellie tegen het financiële systeem, ligt nu opgeslagen in de digitale kluis van Uncle Sam.
https://t.co/qwntt14Slf
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.