Roemenië verbiedt Polymarket wegens illegaal gokken met crypto
De Roemeense kansspelautoriteit ONJN heeft het populaire voorspellingen platform Polymarket op de zwarte lijst gezet. Volgens de toezichthouder biedt het platform weddenschappen aan zonder de vereiste vergunning. Het maakt daarbij niet uit of er wordt ingezet met euro’s of met crypto. In beide gevallen gaat het volgens de ONJN om gokken, en dat moet in Roemenië altijd vooraf worden goedgekeurd.
Weddenschappen met crypto vallen onder gokwet
Polymarket laat gebruikers inzetten op de uitkomst van allerlei gebeurtenissen, van sportwedstrijden tot politieke verkiezingen. De ONJN vindt echter dat dit niet valt onder handelen, maar onder zogenoemd tegenpartijgokken. Daarmee is het platform in strijd met de Roemeense wetgeving, waar gokken alleen is toegestaan met een officiële vergunning. Volgens ONJN president Vlad Cristian Soare gaat het hier niet om technologie, maar om naleving van de wet. Of er nu in lei of in crypto wordt gewed, het blijft een vorm van gokken die gereguleerd moet worden.
De toezichthouder wil voorkomen dat blockchain wordt gebruikt als rookgordijn voor illegale praktijken.
“De wet is duidelijk. Als je geld inzet op een toekomstig resultaat, dan valt dat onder gereguleerd gokken,” aldus Soare in een verklaring.
Meer dan 600 miljoen ingezet op verkiezingen
De beslissing van de ONJN volgt op een explosieve toename in activiteit rond de nationale verkiezingen van mei. Alleen al op de presidentsverkiezingen werd via Polymarket naar schatting meer dan 600 miljoen dollar ingezet, en nog eens 15 miljoen op de lokale verkiezingen in Boekarest. Het platform trok daarmee de aandacht van de autoriteiten, die nu actie ondernemen.
De ONJN heeft internetproviders opdracht gegeven om de toegang tot Polymarket te blokkeren voor inwoners van Roemenië. Ze krijgen daarvoor een redelijke termijn. Gebruikers die alsnog proberen te gokken via het platform riskeren sancties.
Roemenië volgt andere landen in hard optreden
Roemenië is niet het eerste land dat Polymarket aanpakt. Eerder beval Frankrijk het platform al om Franse gebruikers te blokkeren. België verklaarde het platform begin dit jaar illegaal en in de Verenigde Staten moest Polymarket in 2022 een boete van 1,4 miljoen dollar betalen vanwege het ontbreken van een handelslicentie. Toch laat het bedrijf weten dat het plannen heeft om binnenkort terug te keren naar de Amerikaanse markt.
Polymarket zelf heeft nog niet gereageerd op het besluit van de Roemeense toezichthouder. Het blijft voorlopig onduidelijk hoe het bedrijf met de blokkade zal omgaan.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.