Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Liquide crisis? Hayes legt uit waarom dit bullish is voor Bitcoin

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
bitcoin through the mud
bitcoin through the mud

Volgens Arthur Hayes staat de crypto industrie op het punt van een nieuwe opleving, maar wie nu instapt moet eerst even door de modder. In zijn nieuwste artikel waarschuwt hij voor een rommelige markt in afwachting van wat hij noemt een “stealth QE” door de Amerikaanse centrale bank. Tot dat moment is het volgens hem vooral zaak om je kapitaal te beschermen en niet in paniek te verkopen.

De huidige dip in de cryptomarkt is volgens Hayes geen teken dat het voorbij is. Integendeel, hij denkt dat veel beleggers de komende weken ten onrechte hun posities gaan dumpen. De reden? Er komt minder liquiditeit in de markt doordat de Amerikaanse overheid deels gesloten is en het geld van nieuwe schulduitgiftes nog niet is uitgegeven. Die combinatie trekt tijdelijk kapitaal uit het systeem, waardoor prijzen onder druk staan.

Bitcoin kopen is mogelijk bij Bitvavo en Bybit.

Waarom dit géén top is volgens Hayes

Veel traders kijken naar de vierjaarscyclus van Bitcoin, waarvan het vorige hoogtepunt in 2021 lag. Hayes waarschuwt echter dat deze manier van denken achterhaald is. Volgens hem moet je niet naar oude cycli kijken, maar naar het geld. En op dat vlak ziet hij een kantelpunt aankomen. De Amerikaanse overheid blijft miljarden lenen en uitgeven, en die berg schuld moet worden gefinancierd. De koper van die schuld? Hedgefunds die met geleend geld staatsobligaties kopen en afhankelijk zijn van goedkope financiering.

Wanneer de markten die financiering niet meer vanzelf leveren, moet de Fed bijspringen via het zogeheten Standing Repo Facility. En dat is volgens Hayes het moment waarop geldcreatie weer toeneemt, wat uiteindelijk zorgt voor een nieuwe kapitaalinstroom in crypto. Deze “verborgen” vorm van quantitative easing ziet hij als de voorloper van de volgende grote bullmarkt.

De plumbing van de dollarmarkt liegt niet

Hayes gaat diep in op hoe het systeem achter de schermen werkt, maar zijn boodschap is simpel: zodra het moeilijk wordt om schulden te financieren zonder hogere rentes, zal de Fed geld moeten drukken. Niet met een officiële aankondiging, maar via omwegen zoals het repo systeem. Dat zorgt ervoor dat meer dollars beschikbaar komen, en dat is positief voor schaarse activa zoals Bitcoin.

Wie nu denkt dat we aan het einde van de rit zijn, maakt volgens Hayes een grote vergissing. Hij ziet deze saaie en zwakke markt als het perfecte moment om geduld te hebben en je voor te bereiden op wat er komen gaat. Zijn advies: verkoop je Bitcoin niet nu iedereen verveeld is. Want achter de schermen is de geldkraan alweer langzaam aan het opendraaien.

Lees het volledige artikel van Arthur Hayes.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Bitcoin Nieuws

Meer nieuws ›