Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

MARA CEO : BTC mining na 2028 wordt alleen voor energie reuzen

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
bitcoin mining energy crisis
bitcoin mining energy crisis

De CEO van Marathon Digital, Fred Thiel, luidt de noodklok voor Bitcoin miners. Volgens hem staan marges zwaar onder druk door stijgende energiekosten, toenemende concurrentie en een snel veranderend speelveld. Miners zonder directe toegang tot goedkope stroom of zonder een strategische verschuiving richting AI of high performance computing (HPC) lopen volgens hem groot risico om in de komende jaren uit de markt gedrukt te worden.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Na 2028 wordt winstgevend minen bijna onmogelijk

De volgende Bitcoin halving staat gepland voor 2028. Dan halveert de block reward opnieuw, van 3,125 BTC naar ongeveer 1,5 BTC. Thiel waarschuwt dat dit veel miners over de rand zal duwen.

“Zonder fors hogere fees of een prijsstijging van minstens 50% per jaar wordt het rekenwerk simpel: de meeste miners gaan het niet redden,” zegt hij.

Hoewel Bitcoin oorspronkelijk is ontworpen om uiteindelijk afhankelijk te zijn van transactiekosten in plaats van block subsidies, blijft dat toekomstbeeld uit. Volgens Thiel zijn de recente pieken in fees, bijvoorbeeld door Ordinals en inscripties, kortstondig en onvoldoende om structureel inkomsten op te leveren voor miners. Dit sluit aan op zorgen die eerder ook in dit artikel zijn benoemd.

🚨JUST IN: MARA CEO says miners without power control won’t survive the next #Bitcoin halving. He said rising energy costs and a 50% block reward cut will wipe out profit margins. Thiel warned many operators would have to shutdown.

— Coin Bureau (@coinbureau) · November 12, 2025

Zonder eigen stroom heb je straks geen toekomst

Thiel schetst een sector waarin alleen miners met grip op hun energiekosten kunnen overleven.

“De industrie wordt volwassen, maar ook meedogenloos,” aldus Thiel.

Steeds meer bedrijven bouwen eigen energie infrastructuur of stappen over naar datacenters gericht op AI en HPC.

“De dagen dat je als miner gewoon stroom uit het net haalt zijn geteld.”

Bovendien krijgen traditionele miners steeds vaker concurrentie van hardwarefabrikanten die hun eigen apparatuur inzetten omdat klanten minder investeren. Ook partijen zoals Tether worden actief in de mining markt met hun eigen installaties, wat de totale rekenkracht verder opdrijft en marges verder verkleint.

De strategie van Marathon Digital is dan ook helder: kosten minimaliseren en in het goedkoopste segment blijven opereren.

“Als wij tot de 25% goedkoopste partijen behoren, moeten 75% van de anderen stoppen voordat wij dat hoeven,” stelt Thiel in een interview met CoinDesk.

Hij verwacht dat de markt zichzelf op termijn corrigeert zodra miners het winstplafond bereiken. Maar de lat ligt steeds hoger.

“Als je in 2028 nog wilt minen, moet je zelf stroom opwekken, eigendom zijn van een energiebedrijf, of een directe samenwerking met een hebben,” zegt Thiel. “Anders red je het niet.”

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Mining Nieuws

Meer nieuws ›