Tom Lee: Marktmakers onder druk, liquidaties duwen BTC omlaag
De recente dip in de cryptomarkt zou weleens meer kunnen zijn dan alleen marktsentiment. Volgens Tom Lee, voorzitter van BitMine en medeoprichter van Fundstrat, zit er mogelijk een groter probleem achter de koersdruk. Hij vermoedt dat een of meerdere grote marktmakers met een serieus tekort op hun balans kampen, waardoor de liquiditeit opdroogt en andere partijen de zwakte benutten.
Ethereum is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Sharks ruiken bloed: koersdruk door mogelijke liquidaties
Lee stelt dat er sterke aanwijzingen zijn dat er sprake is van geforceerde verkopen. Grote spelers in de markt, die hij “sharks” noemt, zouden actief jagen op liquidaties van kwetsbare posities. Dit gedrag leidt tot extra verkoopdruk op Bitcoin en andere grote munten, wat de recente prijsdalingen verklaart.
In een post op X legt hij uit dat de situatie tijdelijk is. Hij ziet deze correctie niet als een teken van een fundamenteel zwakte in de cryptomarkt, maar eerder als een korte pijnperiode veroorzaakt door markt structuur problemen. Zijn boodschap is duidelijk: dit is géén moment om te handelen met hefboom.
“Don’t get liquidated,” waarschuwt hij.
To me, the weakness in crypto has the all the signs – of a market maker (or two) with a major “hole” in their balance sheet Sharks circling to trigger a liquidation / dumping of prices $BTC Is this pain short-term? Yes Does this change the $ETH supercycle of Wall Street…
ETH supercycle blijft intact volgens Wall Street
Ondanks de paniek op de markt is Lee positief over de langere termijn. Hij benadrukt dat de strategische inzet van grote financiële instellingen op Ethereum blijft staan. De zogenaamde “ETH supercycle”, waarin Ethereum de basis vormt voor institutionele blockchain toepassingen, blijft volgens hem volledig overeind. De huidige marktstress verandert daar volgens hem niets aan.
Wat betreft herstel van de markt, denkt Lee dat het geduld vergt. In zijn verwachting duurt het nog 6 tot 8 weken, dus ergens na Thanksgiving, voordat de rust terugkeert en de markt zich kan herpakken. Tot die tijd is voorzichtigheid geboden, zeker met het gebruik van derivaten of hefboomproducten.
Het blijft voor investeerders dus een kwestie van uitzitten. De onderliggende interesse van grote partijen in blockchain infrastructuur, met name op Ethereum, geeft aan dat de toekomstvisie nog altijd bullish is, zelfs als de kortetermijnbewegingen anders doen vermoeden. Zie ook de analyse van Ethereum rond de 3.100 dollar die recent werd gedeeld.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.