Te veel ETH in handen van instellingen? Vitalik slaat alarm
Vitalik Buterin, medeoprichter van Ethereum, sloeg tijdens een panel op Devconnect in Buenos Aires stevig alarm. Zijn boodschap? Als grote partijen zoals BlackRock steeds meer grip krijgen op Ethereum, komt de kern van het project in gevaar. Terwijl institutioneel geld voor legitimiteit en kapitaal zorgt, ziet Buterin juist twee grote risico’s opdoemen voor de toekomst van het netwerk.
Ethereum is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Decentrale waarden komen onder druk
Het eerste risico is cultureel en raakt de basis van wat Ethereum ooit zo sterk maakte: een community van ontwikkelaars die bouwen aan open en toegankelijke technologie. Volgens Buterin dreigt deze groep afgehaakt te raken als Ethereum zich steeds meer aanpast aan de wensen van grote instellingen.
“Het jaagt mensen weg,” zegt hij.
En dat zijn niet zomaar gebruikers, maar de bouwers die Ethereum door de jaren heen hebben gevormd.
Deze groep is niet geïnteresseerd in een netwerk dat draait om Wall Street. Ze willen bouwen aan permissionless systemen, vrij van censuur en toegankelijk voor iedereen. Als die waarden ondergeschikt raken aan institutionele belangen, verdwijnt ook het morele en technische kompas dat Ethereum zo bijzonder maakt.
At Devconnect (Buenos Aires), Ethereum co-founder Vitalik Buterin warned that if BlackRock and other large institutions keep expanding their ETH holdings, Ethereum faces two risks: (1) decentralization-minded builders could be crowded out, weakening the community; and (2)…
Technische keuzes die gewone gebruikers uitsluiten
Buterin wijst daarnaast op een tweede, concreter gevaar: verkeerde keuzes op technisch niveau. Als het netwerk geoptimaliseerd wordt voor instellingen, kunnen er bijvoorbeeld extreem korte blocktimes komen van 150 milliseconden. Klinkt efficiënt, maar het betekent ook dat alleen nog gebruikers met ultrasnelle verbindingen en datacenters in steden als New York in staat zijn om een node te draaien.
Het gevolg? Een netwerk dat geografisch en structureel centraliseert. Niet alleen verdwijnen privacybewuste gebruikers uit beeld, ook de drempel om deel te nemen aan het netwerk wordt onnodig hoog. Ethereum verandert dan van een open systeem naar een infrastructuur die alleen werkt voor de grote jongens met diepe zakken en snelle kabels.
Vitalik pleit voor het behoud van de originele visie.
“We moeten vasthouden aan wat schaars is: een globaal, permissionless en censuurbestendig protocol,” zegt hij.
Want waar Wall Street al toegang heeft tot snelle en efficiënte financiële systemen, biedt Ethereum juist iets dat de traditionele wereld niet kan: openheid, inclusie en onafhankelijkheid.
De boodschap van Vitalik is duidelijk: als Ethereum zijn ziel wil behouden, dan moet het zich niet laten leiden door institutionele belangen, maar juist investeren in zijn eigen kernwaarden.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.