Bijna $1 miljard stroomt uit BTC ETFs terwijl koers onder druk staat
De Amerikaanse Bitcoin ETFs hebben het zwaar: in één handelsdag stroomde er bijna $1 miljard aan kapitaal uit, de op één na grootste uitstroom sinds de introductie van deze fondsen. De afgelopen maand loopt het totaal aan outflows op tot zo’n $4 miljard, terwijl de Bitcoin koers met ongeveer 30% is gedaald. Op dit moment noteert BTC $84.600 op OKX, een daling van 1,1% in de afgelopen 24 uur.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
ETFs worden nu een risico indicator
Wat ooit begon als een makkelijke manier om via traditionele markten blootstelling aan Bitcoin te krijgen, is inmiddels een thermometer voor het marktsentiment. Beleggers haalden in de meest recente sessie fors geld weg uit bekende fondsen zoals IBIT van BlackRock ($355 miljoen), GBTC van Grayscale en FBTC van Fidelity (beide bijna $200 miljoen).
Volgens Citi Research zorgt elke $1 miljard aan ETF uitstroom voor ongeveer 3,4% prijsdruk op de Bitcoin koers. Met het huidige uitstroom tempo ligt een bearmarkt dus binnen handbereik. Citi’s analist Alex Saunders zet zelfs een bearish koersdoel van $82.000 voor eind dit jaar. Hij ziet weinig animo van nieuwe beleggers en stelt dat lange termijn holders afwachten.
Retail trekt zich terug, maar paniek is er (nog) niet
Ondanks de grote uitstroom is er nog geen reden voor totale paniek. De ETF markt voor Bitcoin omvat zo’n $113 miljard aan assets, dus de uitstroom is relatief beperkt. Toch geven steeds meer partijen signalen af dat het vertrouwen afneemt. Volgens een analyse van Bernstein zijn het vooral retailbeleggers die momenteel de meerderheid van deze ETF’s aanhouden, en dat is een groep die vaak gevoeliger is voor prijsschommelingen.
De markt wordt al weken onder druk gezet sinds een plotselinge liquidatiegolf miljarden aan hefboomposities wegvaagde. Tel daarbij op de onzekerheid over de richting van renteverlagingen en de zorgen rond opgeblazen AI aandelen, en het plaatje is duidelijk: beleggers kiezen voorlopig voor de veilige kant. Sinds 10 oktober is Bitcoin slechts 18 handelsdagen gestegen.
De koersdoelen voor de komende maanden lopen flink uiteen. Waar sommige analisten somber zijn, blijft iemand als Tom Lee juist optimistisch en ziet hij zelfs ruimte voor een piek tot $200.000 begin volgend jaar. Toch maakt dat weinig indruk op partijen zoals FRNT Financial in Toronto, waar klanten juist bang zijn dat de top van $125.000 in oktober voorlopig het hoogtepunt was.
Dit alles blijkt uit een analyse van Bloomberg, waarin meerdere analisten en fondsenbeheerders aan het woord komen over het verslechterende sentiment rondom Bitcoin ETFs.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.