Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Handel op CME volledig gepauzeerd door datacenterstoring

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
cme datacenter crash
cme datacenter crash

Een storing bij CME Group legt het handelsverkeer op de populaire Globex platformen volledig stil. Door een probleem met het koelsysteem in de datacenters van CyrusOne kunnen handelaren tijdelijk geen transacties uitvoeren in futures en opties op valuta, grondstoffen, aandelen en staatsobligaties.

Koelprobleem legt hele platform plat

CME Group is wereldwijd bekend als één van de grootste beurzen voor derivatenhandel, en dat maakt deze onderbreking extra gevoelig. Volgens het bedrijf zelf ligt de oorzaak bij een koelprobleem in de datacenters van CyrusOne. Deze centers, die zich onder andere in de VS, Europa en Japan bevinden, zorgen voor de technische infrastructuur achter de handelsplatformen van CME.

🚨BREAKING: CME Group has suspended trading of futures and options amid data-center issue.

— Coin Bureau (@coinbureau) · November 28, 2025

“Onze markten zijn momenteel gepauzeerd door een issue met het koelsysteem,” laat CME weten in een verklaring.

Een concrete herstelverwachting is nog niet gegeven, al zegt het bedrijf dat technische teams druk bezig zijn met een oplossing.

Ook het EBS platform, dat vooral gebruikt wordt voor valutahandel in populaire paren zoals euro/dollar en dollar/yen, ligt eruit. Veel handelaren kregen het bericht net voor 03:00 GMT.

“Het is gewoon een ramp,” zegt een handelaar die anoniem wil blijven.

CME derivaten zijn standaardproducten voor alles van ruwe olie tot goud, en van staatsobligaties tot aandelenindexen. Maar sinds de storing worden er geen nieuwe prijsupdates meer weergegeven voor producten zoals West Texas Intermediate crude, Amerikaanse Treasuries, goud, palmolie en futures op de S&P 500 en Nasdaq 100, aldus gegevens van LSEG.

Trage dag na Thanksgiving

De timing van de storing had haast niet ongelukkiger kunnen zijn. Na Thanksgiving ligt het handelsvolume doorgaans al lager, en op vrijdag zouden de Amerikaanse markten bovendien maar beperkt open gaan.

“Het is hier al een trage dag, en dit helpt natuurlijk niet,” zegt Tony Sycamore van IG. “Zeker niet aan het einde van een maand die al behoorlijk onrustig was.”

Traders proberen ondertussen via alternatieve platformen alsnog transacties uit te voeren, maar de impact is duidelijk voelbaar in de markt. Onduidelijk blijft nog hoe lang deze verstoring aanhoudt en of er verdere schade is ontstaan.

Meer details zijn terug te vinden op Reuters en in dit recente artikel over futuresvolumes.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Nieuws

Meer nieuws ›