OG’s houden hun Bitcoin vast: markt krijgt weer ademruimte
Een nieuwe analyse van on chain data laat zien dat oude Bitcoin houders, vaak OG’s genoemd, de laatste weken flink minder actief zijn met verkopen. Volgens analist Darkfost ligt het volume van de verkochte munten van deze groep inmiddels weer op een ‘normaal’ niveau van rond de 1.000 BTC per dag. Een paar maanden terug lag dat nog op 2.350 BTC per dag gemiddeld.
De analyse focust zich op zogenaamde UTXO’s (unspent transaction outputs) van Bitcoin die al langer dan vijf jaar niet zijn bewogen. Zodra deze oude munten worden verplaatst, wordt ervan uitgegaan dat ze worden verkocht. Dat betekent: directe verkoopdruk op de markt. Minder beweging betekent dus mogelijk wat meer ademruimte voor de Bitcoin prijs.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Dalende verkoopdruk bij OG houders
De grafiek van CryptoQuant (via analist Darkfost) laat zien dat de zogenoemde STXO’s (spent transaction outputs) van OG’s een dalende trend volgen. In de piek rond april 2024 lag het 90 daags gemiddelde op 3.860 BTC per dag. Begin 2025 daalde dat naar 3.200 BTC en rond september was het 2.350 BTC. Inmiddels is het gemiddelde gezakt naar ongeveer 1.000 BTC per dag.
Dat betekent dat langetermijnhouders steeds minder hun munten verkopen. En aangezien deze OG’s hun Bitcoin meestal kochten voor maximaal $30.000, is de winst bij een huidige koers van rond de $88.000 aanzienlijk. Toch lijken veel van hen niet meer actief te verkopen, wat volgens analisten kan wijzen op vertrouwen in verdere prijsstijging of simpelweg het bereiken van hun verkoopdoelen eerder dit jaar.
📉 The selling activity from old Bitcoin holders (OGs) has clearly cooled down over the past few weeks. 💥 While the 90-day daily average was previously around 2 350 BTC, the spent UTXOs from these OGs have now returned to a more normal level, averaging roughly 1 000 BTC. In…
Meer ruimte voor herstel?
Volgens Darkfost kan de afnemende verkoopdruk vanuit deze OG houders de markt helpen stabiliseren. Wanneer grote hoeveelheden oude BTC op de markt komen, leidt dat vaak tot paniek of extra volatiliteit. Nu die druk afneemt, ontstaat er ruimte voor een rustigere marktbeweging of zelfs een opwaartse trend als andere factoren zoals liquiditeit en macro economie meewerken.
Het blijft uiteraard afwachten hoe lang deze rust aanhoudt, maar het feit dat OG’s hun munten voorlopig laten staan, wordt in ieder geval gezien als een positief signaal.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.