Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Polen blokkeert opnieuw EU cryptowet na veto president

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
cryptoveto poland
cryptoveto poland

In Polen blijft de politieke strijd rondom crypto regelgeving voortduren. Een poging van premier Donald Tusk om EU standaarden voor digitale activa in te voeren is opnieuw gestrand. Het parlement wist het veto van president Karol Nawrocki niet te negeren, waardoor de wet voorlopig van tafel is. En dat zorgt voor onzekerheid bij crypto bedrijven in het land, die in een juridisch niemandsland blijven hangen.

Tijdens de stemming op vrijdag werd niet de vereiste drie vijfde meerderheid gehaald om het presidentiële veto te breken. Tusk sprak vooraf nog duidelijke taal: volgens hem is de wet essentieel om grip te krijgen op een sector die volgens hem is geïnfiltreerd door Russische en Wit-Russische netwerken.

Crypto is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Crypto als nationaal veiligheidsprobleem

Volgens Tusk is de crypto sector een broedplaats geworden voor buitenlandse inmenging. In het parlement stelde hij dat er honderden buitenlandse entiteiten actief zijn op de Poolse cryptomarkt, waaronder organisaties uit Rusland en Belarus. Hij linkt het ontbreken van toezicht zelfs aan sabotage, waaronder een explosie op een belangrijk treintraject richting Oekraïne vorige maand. Het Kremlin noemde de beschuldiging toen “Russophobisch”.

De Poolse geheime dienst meldde onlangs dat een ondergrondse groep in het land crypto betalingen had ontvangen vanuit Rusland. Daarmee zou nogmaals worden bevestigd dat crypto niet alleen economisch relevant is, maar ook een rol speelt in geopolitieke spanningen.

President blijft dwarsliggen

President Nawrocki houdt de boot voorlopig af. Hij stelt open te staan voor wetgeving, maar vindt dat de huidige plannen te streng zijn. Zijn stafchef liet weten dat regelgeving mogelijk is, mits het niet ten koste gaat van innovatie. Nawrocki positioneert zich als verdediger van de crypto sector en heeft openlijk steun gekregen van onder andere Kristi Noem, de voormalige Amerikaanse minister van Homeland Security onder Donald Trump. Zij sprak op een door crypto platform Zondacrypto gesponsorde conferentie in Polen.

Zondacrypto liet in een reactie weten geen klanten uit Rusland toe te laten en volledig te voldoen aan anti witwasregels. Tegelijkertijd bekritiseerde minister van Buitenlandse Zaken Radoslaw Sikorski de invloed van crypto in de politiek. Hij stelde in een interview met radio RMF FM dat “veel rechtse politici gesponsord worden door de crypto sector”, wat volgens hem hun felle verzet verklaart.

Polen blijft daarmee voorlopig het enige EU land zonder duidelijke implementatie van de MiCA regels, wat voor de cryptomarkt zorgt voor aanhoudende onzekerheid.

Bron: Bloomberg

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Regulatie Nieuws

Meer nieuws ›