Van de Poppe: Goud op z’n top, Bitcoin klaar om te vlammen
Goud laat op dit moment een krachtige opwaartse beweging zien, maar volgens analist Michaël van de Poppe is dat niet per se goed nieuws. De bekende crypto expert deelt op X dat de huidige kracht van goud mogelijk wijst op onrust onder beleggers. Tegelijkertijd ziet hij juist een nieuwe rol weggelegd voor Bitcoin in het grotere plaatje.
Van de Poppe merkt op dat de opmars van goud erop kan wijzen dat beleggers massaal kiezen voor zekerheid.
“Het is een klassiek signaal dat er iets scheurt in het financiële systeem,” zegt hij.
De focus op veiligheid zou kunnen duiden op problemen die zich onder de oppervlakte afspelen, waarbij goud als vluchthaven wordt gezien.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Bitcoin krijgt de spotlight
Interessant genoeg denkt Van de Poppe dat de rollen binnenkort omgedraaid worden. Volgens hem bewegen de koersen van Bitcoin en goud tegenwoordig tegengesteld, en staat Bitcoin op het punt om de aandacht van goud over te nemen.
“Ik verwacht dat Bitcoin juist sterker uit de bus komt aan het begin van 2026, terwijl goud z’n piek mogelijk deze maand al bereikt,” aldus zijn post op X .
Met een huidige prijs van $87.000 noteert Bitcoin vandaag een daling van 3,15% ten opzichte van gisteren. Ondanks deze terugval blijft Van de Poppe positief over de middellange termijn. Hij denkt dat de top voor goud niet ver weg is en dat daarna juist Bitcoin de wind in de rug krijgt. Dit sluit aan bij zijn eerdere visie die hij deelde in een recente analyse.
To me, Gold is getting into a crucial area. I think that it has seen a massive bullish run on the markets, and that's great for everyone in that position. However, the fact that Gold has shown this amount of strength isn't really a good sign for the economy in general. It's…
Goud in gevaarlijke zone
Technisch gezien ziet hij belangrijke niveaus voor goud. Er ligt volgens hem veel liquiditeit rond het all time high van goud, wat deze week mogelijk getest wordt. Tegelijkertijd wijst hij op het risico van een scherpe daling als de prijs onder de $4200 zakt.
“Iedereen zit momenteel long in goud. Als die grens breekt, kan het hard gaan,” zegt hij.
Er zou dan sprake kunnen zijn van een cascade aan verkopen.
De komende weken beloven dus spannend te worden voor beide markten. Terwijl goud mogelijk op z’n toppen loopt, kijkt Van de Poppe reikhalzend uit naar een nieuw hoofdstuk voor Bitcoin. Volgens hem draait het sentiment langzaam, en is het risico juist groter bij goud dan bij crypto op dit moment.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.