Beleggers zwaar getroffen: AI, GameFi en L2’s onderaan in 2025
Het crypto jaar 2025 is er eentje om snel te vergeten voor een heleboel sectoren. De cijfers spreken boekdelen: veel populaire narratieven zijn hard onderuitgegaan. Influencer Emperor Osmo zette de grootste verliezers op een rij, en die lijst liegt er niet om. Sommige categorieën zijn dit jaar meer dan 90% in waarde gedaald, met DeFAI als absolute hekkensluiter.
Vooral investeerders in opkomende niches zoals Modular blockchains, DeSci projecten en AI coins zagen hun portfolio’s fors krimpen. Ondanks de hype en beloftes eerder dit jaar, bleef de markt genadeloos. Data is afkomstig van @_dexuai en werd gedeeld via X.
DeFAI en Modular tokens crashen het hardst
Met een verlies van maar liefst 97% is de sector rond DeFAI (Decentralized Financial AI) de grootste verliezer van 2025. Coins zoals $GRIFFAIN en $LMT zakten vrijwel volledig in elkaar. Ook Modular blockchains, waar eerder veel aandacht naar uitging, stelden teleur. Denk aan projecten als TIA, $AVAIL en DYM, die samen de Modular narrative vormden en gezamenlijk 92% aan waarde verloren.
De op AI gebaseerde sectoren doen het nauwelijks beter. Klassieke AI tokens zoals $AIT en $PAAL zakten mee in de malaise, met een sectorbrede daling van 87%. Zelfs DeSci, ooit geprezen als de toekomst van gedecentraliseerde wetenschap, ging onderuit met 91%. Tokens zoals $URO, $LAKE en $CRYO verloren vrijwel al hun waarde.
What a year. Worst performing narratives for 2025. – DeFAI -97% ( $GRIFFAIN , $LMT ) – Modular -92% ( $TIA , $AVAIL , $DYM ) – DeSci -91% ( $URO , $YNE , $LAKE , $CRYO , $RSC ) – AI -87% ( $LAI , $SPEC , $DEAI , $AIT , $PAAL ) – GameFi -85% ( $PRIME , $BEAM , $PORTAL ) – Low Float Tokens -…
Ook GameFi, L2’s en Low Float tokens diep in het rood
GameFi, dat ooit gold als de toekomst van blockchain gaming, staat op -85%. Titels zoals $PRIME, $PORTAL en $BEAM konden het tij niet keren. Verder kregen ook Low Float tokens zoals $WLD, JTO en $ENA rake klappen met 84% verlies.
LRT projecten zoals ALT en EIGEN, en dataplatforms als $ARKM en GRT doen het nauwelijks beter en noteren verliezen van respectievelijk 83% en 81%. Zelfs layer 2 oplossingen, ooit gezien als de sleutel tot schaalbaarheid, sluiten het jaar af met een gemiddelde daling van 81%. Hieronder vallen onder andere MANTA en TAIKO.
Emperor Osmo vat het scherp samen: “Clearly a purge was needed.” Of 2026 beter wordt voor deze sectoren? Dat valt nog te bezien, maar het lijkt erop dat alleen de sterkste projecten deze bearmarkt overleven.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.