Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Terwijl Goud wint, zakt Bitcoin naar interessante koopsignalen

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
bitcoin cycle bottomsignal
bitcoin cycle bottomsignal

Is de bekende 4 jaarscyclus van Bitcoin nog steeds geldig? Dat is dé vraag waar Michaël van de Poppe en Dan Held zich over buigen in hun nieuwste video. Terwijl Bitcoin deze week wat wegzakt naar $87.109,88, komt er iets opvallends bovendrijven: de RSI staat op z’n laagste punt sinds drie grote bodemmomenten in 2015, 2018 en 2022. Elke keer daarna volgde een flink herstel van de markt en steeg Bitcoin het jaar erna opvallend harder dan Goud.

Maar op korte termijn is het beeld juist andersom. Goud laat Bitcoin het afgelopen jaar achter zich en scoort beter op prestaties. Toch zien Van de Poppe en Held daarin geen reden tot paniek, eerder het tegenovergestelde. Historisch gezien blijkt zo’n lage RSI namelijk vaker het beginpunt te zijn van een nieuwe bullish fase voor BTC.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Bitcoin op opvallend technisch niveau

De RSI (Relative Strength Index) is een populaire indicator onder technische analisten en meet of een asset overgekocht of oververkocht is. Zodra deze onder de 30 duikt, zoals nu het geval is bij Bitcoin, wordt dat gezien als een oververkochte situatie. De laatste keer dat dit gebeurde, in 2022, volgde een stevig herstel. Volgens Van de Poppe is het dan ook goed mogelijk dat Bitcoin opnieuw aan het begin staat van een sterk jaar.

Op het moment van schrijven ligt de koers van Bitcoin op $87.100. Dat is een kleine daling van 0,5% in de afgelopen 24 uur. Het handelsvolume ligt op ruim $36 miljard, wat wijst op nog steeds veel activiteit in de crypto markt ondanks de recente prijsdruk.

It's crucial: Is the $BTC 4-year cycle still alive and where are we in the current cycle? There's a certainty: Gold has significantly outperformed #Bitcoin over the past year. That's what we discussed with @danheld in our recent episode: https://t.co/U4U2auKJul The current…

— Michaël van de Poppe (@CryptoMichNL) · December 24, 2025

Goud wint op korte termijn, maar hoe lang nog?

Goud heeft het afgelopen jaar duidelijk de overhand gehad. Dat blijkt ook uit het gesprek tussen Van de Poppe en Dan Held. Toch blijkt uit eerdere cycli dat Bitcoin juist vaak herstelt nadat het een periode achterliep op edelmetalen. In 2015, 2018 en 2022 werd een RSI dip tot onder de 30 gevolgd door een sterke rally. Als de geschiedenis zich herhaalt, kan 2026 wel eens heel interessant worden voor BTC investeerders.

De volledige discussie tussen Van de Poppe en Dan Held is te bekijken via deze video.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Technische Analyse

Meer nieuws ›