Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Minder OG verkoop betekent minder druk op de Bitcoin koers

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
bit4152637849
bit4152637849

Een opvallende trend onder langetermijnbezitters van Bitcoin: ze lijken hun verkooptempo flink te hebben teruggeschroefd. Volgens data van CryptoQuant, gedeeld door analist Darkfost op X, daalt de verkoopdruk vanuit OG holders (wallets die hun Bitcoin al meer dan vijf jaar vasthouden) zichtbaar sinds de laatste lokale top.

In de grafiek is te zien dat OG’s juist in deze cyclus extreem actief waren. Tijdens eerdere pieken in 2024 werd er door deze groep tot wel 3.800 BTC verkocht op basis van het 90 daags gemiddelde. De laatste piek lag op 2.300 BTC. Maar inmiddels is dat gemiddelde ingestort naar zo’n 1.000 BTC.

Volgens Darkfost komt deze trend deels doordat het huidige marktklimaat OG’s een ‘perfect verkoopmoment’ gaf. Grote institutionele investeerders en zelfs overheidsinstellingen betraden de markt, waardoor de liquiditeit en koopdruk tijdelijk enorm stegen. Toch zien we nu dat OG’s terugschakelen en minder geneigd zijn om te verkopen, zelfs bij lokale prijsstijgingen.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Van distributie naar hold modus

In eerdere jaren zagen we dat OG’s vaak verkochten bij lokale toppen, wat een terugkerend patroon leek te zijn in elke cyclus. Dit keer lijkt die strategie te veranderen. De huidige daling in STXO activiteit kan erop wijzen dat OG’s verwachten dat er nog meer opwaarts potentieel is of simpelweg minder behoefte voelen om te verkopen.

Het fenomeen wordt extra interessant als je bedenkt dat OG wallets vaak miljoenen waard zijn. Hun gedrag heeft dus invloed op het marktsentiment en de liquiditeit. Minder verkoopdruk betekent minder kans op scherpe correcties, wat op korte termijn positief kan uitpakken voor de prijsontwikkeling.

OG Bitcoin activity has dropped sharply 📉 This chart shows UTXOs spent by OG holders, smoothed using a 90 day moving average to reduce noise. — 💡 Here, I define OGs as holders whose coins have been dormant for more than 5 years. I initially used a 7 year threshold, but…

— Darkfost (@Darkfost_Coc) · January 14, 2026

Een signaal van vertrouwen?

De afname van activiteit onder deze ervaren houders kan geïnterpreteerd worden als een teken van vertrouwen. Zij hebben de markt meerdere cycli doorstaan en verkopen doorgaans alleen als ze denken dat het momentum op zijn einde loopt. Het feit dat ze nu massaal de verkoop remmen, zou een bullish signaal kunnen zijn voor wat nog komen gaat.

Hoewel niets in crypto zeker is, lijkt het erop dat de OG’s voorlopig kiezen voor vasthouden in plaats van uitstappen.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Technische Analyse

Meer nieuws ›