Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Crypto markt klapt onderuit na Trumps importdreiging richting Europa

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
Crypto markt klapt onderuit na Trumps importdreiging richting Europa
Crypto markt klapt onderuit na Trumps importdreiging richting Europa

De crypto markt krijgt het stevig te verduren. Na een periode van relatieve rust, barst het geweld opnieuw los. In de afgelopen 24 uur zijn er voor maar liefst $870.90 miljoen aan posities geliquideerd, waarvan het overgrote deel long posities zijn. De koersdaling komt niet als verrassing voor wie de wereldpolitiek in de gaten houdt: spanningen tussen de VS en Europa lopen op, en de markt reageert scherp.

Trump voert druk op: Europa krijgt mogelijk 10% importheffing

De Amerikaanse president Trump jaagt al langere tijd op Groenland, dat onder Denemarken valt. Afgelopen zaterdag zette hij opnieuw druk door te dreigen met een importheffing van 10% voor acht Europese landen, waaronder Nederland. Het gaat specifiek om landen die deelnemen aan een militaire missie van Denemarken in Groenland. Zijn boodschap is duidelijk: meewerken of economische klappen incasseren.

De Europese Unie laat zich echter niet zomaar intimideren en presenteert een stevig maatregelenpakket van 93 miljard euro. De financiële markten reageren direct, waarbij investeerders risico proberen te vermijden door posities af te bouwen. Dat zien we terug in de crypto liquidaties.

Bitcoin en Ethereum onderuit, altcoins nog harder geraakt

Bitcoin zakt met 2.49% naar $92.659 en Ethereum levert zelfs 3.15% in en komt uit op $3.204. Ook Solana (-6.22%) en XRP (-4.67%) hebben het zwaar. Dogecoin zakt zelfs met 7.37% naar $0.127. Bij de grotere altcoins valt vooral op dat het verlies breed gedragen is.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

Helemaal onderaan bungelen coins als Axie Infinity (-16%), Gala (-13.8%) en The Sandbox (-13.7%). Zelfs nieuwe en relatief onbekende projecten verliezen terrein. Het totale marktsentiment blijft negatief, en met een Fear & Greed Index van 44 (lichte angst) lijkt de markt voorlopig voorzichtig te blijven.

Bijna 250.000 traders geliquideerd in 24 uur

Volgens gegevens van CoinGlass zijn er in 24 uur tijd 248.452 traders uit hun posities gezet. De meeste liquidaties kwamen uit long-posities ($787.72M), wat betekent dat veel handelaren gokten op stijgende prijzen. De grootste liquidatie vond plaats op Hyperliquid, waar een BTC-USDT trade van $25.83M werd opgedoekt.

De totale marktkapitalisatie blijft wel boven de $3.2 biljoen, maar de kans is groot dat de onzekerheid rond de geopolitieke situatie en Trumps importdreiging de komende dagen nog meer druk op de markt zet.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Ethereum Nieuws

Meer nieuws ›