Blockchain Stories
vrijdag 26 juni 2026 BTC -- / --
🔍

Nieuwe box 3 regels van 2028 pakken slecht uit voor beleggers

Maak Blockchain Stories een voorkeursbron op Google
Nieuwe box 3 regels van 2028 pakken slecht uit voor beleggers
Nieuwe box 3 regels van 2028 pakken slecht uit voor beleggers

Een grote verandering voor iedereen met vermogen komt eraan. In 2028 wil de overheid een compleet nieuw box 3 stelsel invoeren dat gebaseerd is op werkelijk rendement.

Dat betekent: belasting betalen over winst die je misschien nog niet eens hebt gekregen.

Vooral beleggers in crypto, aandelen en vastgoed voelen dit hard. De Tweede Kamer is met tegenzin akkoord gegaan, maar het moet nog door de Eerste Kamer. Invoering lijkt een stapje dichterbij.

Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.

De Tweede Kamer is akkoord met de wet op box 3 die in 2028 moet in gaan. Vooral voor beleggers in aandelen, obligatie én cryptovaluta vervelend: zij krijgen te maken met vermogensaanwas belasting waardoor ze ieder jaar belasting betalen over ongerealiseerde winsten.

— Madelon Vos (@MadelonVos__) · January 20, 2026

Belasting op winst die je niet hebt opgenomen

In het nieuwe systeem betaal je straks elk jaar belasting over wat je bezit aan rendement, ongeacht of je het geld hebt opgenomen of niet. Dus stel je hebt voor €100.000 aan crypto of aandelen die in een jaar verdubbelen naar €200.000, dan betaal je 36% over die €100.000 winst. Dat komt neer op €36.000 belasting, ook al heb je die coins nog gewoon in je wallet staan en niets verkocht.

Daarnaast betaal je de belasting pas op het daaropvolgende jaar, waarbij die €200.000 wellicht gedaald kan zijn naar €150.000. Dat betekent dus €50.000 winst op papier, maar een echte belastingaanslag van €36.000, waarbij je je assets moet verkopen.

De overheid noemt dit een ‘vermogensaanwasbelasting’. Dat klinkt technisch, maar het betekent simpelweg dat je jaarlijks wordt afgerekend op waardestijgingen van je vermogen. Of dat nou rente op je spaargeld is, de koersstijging van je Bitcoin of de waardevermeerdering van je huis, het telt allemaal mee. Alleen schulden mogen in mindering worden gebracht.

Nieuw systeem voelt als dubbele straf

Veel mensen zijn kritisch. Niet alleen omdat je moet betalen over ongerealiseerde winsten, maar ook omdat inflatie hier een rol speelt. Want door inflatie stijgt de waarde van bezittingen op papier, terwijl je koopkracht daalt. De staat ziet dat stijgende cijfer en stuurt je gewoon een hogere belastingaanslag. Dit geeft een prikkel voor de overheid om inflatie te laten oplopen: jouw bezit lijkt meer waard, dus jij betaalt meer belasting.

De exacte invulling van het stelsel moet nog langs de Eerste Kamer, maar het signaal is duidelijk: vermogen opbouwen zonder jaarlijkse afrekening wordt steeds lastiger in Nederland.

Vat dit artikel samen met AI

Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.

Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.

Meer Regulatie Nieuws

Meer nieuws ›