Stablecoins bedreigen banken: $500 miljard aan spaargeld in gevaar
Volgens een nieuw rapport van Standard Chartered kan de snelle opmars van stablecoins een serieus risico vormen voor traditionele banken. Als deze trend doorzet, zou er tegen 2028 zo’n $500 miljard aan bankdeposito’s kunnen wegstromen richting digitale assets. Vooral Amerikaanse banken lijken kwetsbaar, en de discussie over wie het financieel systeem van de toekomst gaat domineren, laait verder op.
USDC is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Een derde van stablecoinwaarde komt van bankgeld
De totale stablecoin supply is het afgelopen jaar met ongeveer 40% gegroeid naar meer dan $300 miljard, blijkt uit cijfers van DeFi Llama. Volgens Standard Chartered is ongeveer een derde van die waarde afkomstig van wat eerst op spaar of betaalrekeningen bij Amerikaanse banken stond. Analist Geoff Kendrick verwacht dat de goedkeuring van de Clarity Act, een wet die de crypto sector moet reguleren, deze trend nog verder zal versnellen.
De kern van het probleem? Banken kunnen niet concurreren met het rendement dat platforms zoals Coinbase bieden. Daar krijg je momenteel 3.5% rente op je USDC balans, iets waar traditionele banken simpelweg niet tegenop kunnen. Geen wonder dat lobbygroepen van banken proberen zulke constructies verboden te krijgen.
Banken voelen zich bedreigd
Volgens Bloomberg richt de grootste impact zich op regionale banken, die afhankelijker zijn van traditionele leningen dan hun grotere concurrenten. Instellingen zoals Huntington, Truist en M&T Bank worden in het rapport genoemd als het meest kwetsbaar. Hun net interest margins (NIM’s), een cruciale inkomstenbron, komen in gevaar als klanten overstappen naar stablecoins.
Toch lijken beleggers zich nog niet druk te maken: de KBW Regional Banking Index is in januari met bijna 6% gestegen. Maar Standard Chartered benadrukt dat het risico op lange termijn reëel is. Als meer geld zich verplaatst naar stablecoins, dan verschuift het hart van het financiële systeem mee. Deze zorg wordt ook besproken in recente analyses over de toenemende rol van gereguleerde stablecoins.
Brian Armstrong haalt uit naar banken
Coinbase CEO Brian Armstrong reageerde fel op de banklobby:
“Ze proberen hun concurrentie te verbieden. Dat is niet alleen oneerlijk, het schaadt ook de consument.”
Hij deed die uitspraak tijdens het World Economic Forum in Davos. Armstrong blijft geloven in een toekomst waar consumenten zélf kiezen hoe en waar ze hun geld parkeren, inclusief digitale alternatieven.
Of het wetgevende proces snel genoeg verloopt om crypto en banken op gelijke voet te krijgen, valt nog te bezien. Maar één ding is duidelijk: stablecoins zijn geen hype, maar een fundamentele verschuiving die banken dwingt zich opnieuw uit te vinden.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.