VS straft Britse crypto beurzen voor helpen van Iraans regime
De Amerikaanse overheid voert de druk op Iran verder op met nieuwe sancties tegen digitale asset exchanges. Voor het eerst pakt het Office of Foreign Assets Control (OFAC) crypto beurzen aan die betrokken zijn bij het Iraanse financiële netwerk. De sancties zijn gericht op de Britse platforms Zedcex en Zedxion, die volgens OFAC actief hebben meegewerkt aan het ontwijken van internationale sancties door geldstromen te faciliteren voor het Iraanse regime en de Revolutionaire Garde (IRGC).
Beide exchanges zouden gelinkt zijn aan de Iraanse zakenman Babak Zanjani, die eerder werd veroordeeld voor het verduisteren van miljarden aan olie inkomsten. OFAC meldt dat adressen die verbonden zijn aan Zedcex en Zedxion meer dan $389 miljoen hebben verwerkt voor entiteiten met banden met de IRGC. Daarmee worden deze beurzen nu gezien als verlengstuk van de Iraanse schaduweconomie.
Zedcex en Zedxion vallen onder sancties van OFAC
Zedcex is sinds augustus 2022 actief en zou inmiddels meer dan $94 miljard aan transacties hebben verwerkt. Zedxion, opgericht in mei 2021, vermeldde Zanjani in de beginfase zelfs als directeur. De sancties zijn uitgevaardigd op basis van Executive Order 13902 (gericht op de financiële sector van Iran) en 13224 (gericht op steun aan terrorisme).
De gevolgen zijn fors: alle bezittingen van deze partijen in de VS worden bevroren, en het is voor Amerikaanse bedrijven en personen verboden om zaken met hen te doen. Ook buitenlandse partijen riskeren sancties bij betrokkenheid. Volgens het Amerikaanse ministerie van Financiën maakt deze actie deel uit van een bredere strategie om Iran af te snijden van financieringsbronnen voor nucleaire programma’s en buitenlandse milities, meldt het ministerie van Financiën.
Repressie binnen Iran gekoppeld aan crypto en geldstromen
Naast de beurzen heeft OFAC ook zeven Iraanse functionarissen gesanctioneerd, waaronder zes leden van de IRGC. Ze worden verantwoordelijk gehouden voor gewelddadige onderdrukking van protesten, moorden op demonstranten en systematische mensenrechtenschendingen in onder meer Teheran, Gilan en Kermanshah. De Iraanse minister van Binnenlandse Zaken, Eskandar Momeni Kalagari, staat ook op de sanctielijst vanwege zijn rol in de massale repressie.
Volgens minister van Financiën Scott Bessent blijft de VS onder leiding van president Trump gericht op maximale economische druk.
“De Iraanse elite probeert als ratten op een zinkend schip gestolen geld rond te sluizen via crypto en obscure kanalen,” aldus Bessent. “Maar de VS blijft scherp.”
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.