Bitcoin ETFs breken record met 13 dagen op rij aan uitstroom
Amerikaanse spot Bitcoin ETFs breken een ongewenst record. Tussen 15 mei en 3 juni 2026 kennen de fondsen maar liefst 13 opeenvolgende handelsdagen van netto uitstroom, en het totale verlies loopt op tot $4,33 miljard, ofwel zo’n 59.351 BTC. Volgens Galaxy Research is de verkoopdruk in meerdere meetperiodes de zwaarste ooit gemeten, terwijl de Bitcoin koers inmiddels zakt naar $64K, een daling van 3% in de afgelopen 24 uur.
Bitcoin is verkrijgbaar bij Bitvavo en Bybit.
Recordbrekende uitstroom over meerdere periodes
Galaxy Research publiceert de cijfers en de getallen liegen er niet om. Over een periode van zeven dagen verdwijnt $2,78 miljard uit de spot ETFs, goed voor 39.338 BTC. Dat is in Bitcoin gemeten de grootste wekelijkse uitstroom ooit geregistreerd. Over tien dagen loopt het totaal op naar $3,06 miljard ofwel 42.941 BTC, opnieuw het slechtste resultaat ooit in BTC.
Het meest opvallende cijfer komt uit de twintigdagenperiode: een uitstroom van $5,42 miljard, wat neerkomt op 73.080 BTC. Die periode zet een dubbel record neer: zowel in dollars als in Bitcoin is het de grootste uitstroom van die lengte ooit. De veertiendagenperiode staat op $4,21 miljard ofwel 57.889 BTC en is daarmee de tweede slechtste ooit in BTC gemeten.
BTC spot-ETF outflows are on record setting 13 day streak of consecutive outflows (5/15-6/3) 📉 -$4.33B / −59,351 BTC in last 13 days The recent selling is essentially the worst ever recorded — the 7-day, 10-day and 20-day trailing windows are each the single largest outflow…
Bitcoin koers zakt verder terwijl druk aanhoudt
De aanhoudende uitstroom uit de ETFs valt samen met een forse daling van de Bitcoin koers. Eerder deze week zakt Bitcoin al 16% terwijl de S&P 500 juist stijgt, een opvallende divergentie die beleggers zorgen baart. Daarnaast raakt de koers het 200 daags voortschrijdend gemiddelde aan, een niveau dat historisch gezien als belangrijk bodemgebied geldt.
Ook op het gebied van houders is er weinig goed nieuws. Kortetermijnhouders bereiken het slechtste capitulatiepunt van 2026, en slechts 55% van de totale supply staat nog in de plus. Of de bodem al in zicht is, blijft vooralsnog onduidelijk, maar de ETF uitstroomcijfers laten zien dat institutionele beleggers voorlopig nog niet in de koopstand staan.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.