Bybit krijgt €2,25 miljoen boete van De Nederlandsche Bank (DNB)
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft op 22 oktober 2024 een administratieve boete van €2,25 miljoen opgelegd aan Bybit Fintech Limited, het bedrijf achter de populaire crypto exchange Bybit. De reden voor de boete? Bybit bood tot september 2023 crypto diensten aan in Nederland zonder de vereiste registratie bij DNB, wat sinds 2020 een wettelijke verplichting is. Deze registratieplicht is bedoeld om de risico’s van witwassen en terrorismefinanciering via crypto diensten te beheersen.
Bybit heeft officieel sinds september 2023 een samenwerking met SATOS, die wel een registratie bij De Nederlandsche Bank heeft. Sindsdien heet het platform Bybit powered by SATOS en beheert SATOS alle gebruikerstegoeden en eurotransacties. Je kan dus veilig gebruik blijven maken van Bybit en de Bybit Card.
Registratieplicht als bescherming tegen witwassen
Crypto diensten vormen een verhoogd risico op witwassen en terrorismefinanciering vanwege de anonimiteit die ze vaak bieden. Daarom werd op 21 mei 2020 de verplichting ingevoerd voor aanbieders van crypto diensten om zich te registreren bij DNB. Hiermee spelen deze aanbieders een essentiële rol als poortwachter binnen het financiële systeem, zodat ongebruikelijke transacties gemeld kunnen worden aan de Financial Intelligence Unit-Nederland.
Door zonder registratie actief te zijn, omzeilde Bybit deze wettelijke controle en bleef het bedrijf buiten het bereik van toezicht door de FIU-NL. In deze periode kan Bybit potentieel talloze verdachte transacties hebben gemist. Deze niet-gemelde activiteiten zijn een groot probleem, omdat ze kunnen bijdragen aan criminele activiteiten en ongecontroleerde geldstromen.
Strenge sanctie, ondanks maatregelen van Bybit
De aanpak van DNB om de naleving van de wet te handhaven bestaat vaak uit waarschuwingen en boetes, waarbij de hoogte van de boete afhangt van factoren zoals de ernst, duur en aard van de overtreding. Voor Bybit betekende dit een stevige boete van €2,25 miljoen, waarbij DNB ook rekening hield met de maatregelen die Bybitna ontdekking van de overtreding nam. Het bedrijf maakte het mogelijk voor zijn Nederlandse klanten om over te stappen naar SATOS, een stap die de boete enigszins verlaagde.
Met deze handhaving laat DNB zien dat het niet schuwt om in te grijpen bij partijen die de wetgeving niet volgen. Het geeft bovendien een duidelijke waarschuwing af aan andere crypto aanbieders dat het niet voldoen aan wettelijke eisen serieuze gevolgen heeft.
Eerder legde DNB ook een boete op aan Crypto.com van €2,85 miljoen, aan Kraken van €4 miljoen, en aan Coinbase van €3,325 miljoen.
Toekomende regelgeving: licenties onder MiCAR
Naast de huidige registratieplicht zal vanaf 30 december 2024 een Europese licentieplicht van kracht gaan onder de Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR) regulatie. Deze regeling vervangt de Nederlandse registratieplicht en betekent dat crypto aanbieders in heel Europa onder striktere regels vallen. Het doel is de sector nog beter te reguleren en risico’s verder te beperken.
Voor Bybit betekent de opgelegde boete niet alleen een stevige financiële last, maar ook een waarschuwing dat naleving van toekomstige regelgeving essentieel zal zijn om een plek te behouden op de Nederlandse en Europese markt. Hoewel Bybit bezwaar kan maken tegen de boete, onderstreept de sanctie het belang van naleving van de wetgeving in de snelgroeiende crypto industrie.
Geen financieel advies. Blockchain Stories biedt uitsluitend educatieve en informatieve content. Crypto assets zijn zeer volatiel en je kunt je volledige inleg verliezen. Doe altijd je eigen onderzoek. Lees onze volledige disclaimer.
Affiliate vermelding. Sommige links op deze site zijn partner/affiliate links. Als je je via zo'n link aanmeldt bij een partner, ontvangen wij mogelijk een commissie, zonder extra kosten voor jou. Dit beïnvloedt nooit onze berichtgeving. Lees onze redactionele richtlijnen.